Inspectorii ANPC au aplicat amenzi în valoare de 7,7 milioane de lei operatorilor care s-au pregătit de întâlnirea cu turiştii, informează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. Potrivit unui comunicat al instituţiei, în acest an, ANPC desfăşoară acţiuni de control în zonele de vacanţă de iarnă, în cadrul unei structuri special create şi care poartă numele „Comandament de iarnă 2023”.
În urma controalelor la unii dintre operatorii economici activitatea a fost oprită temporar, a fost propusă suspendarea activităţii, pe diferite intervale de timp, sau chiar a fost închisă definitiv locaţia. Conform ANPC, operatorii sancţionaţi sunt: Ideal Creativ Concept SRL – restaurant, Băile Herculane (propunere de închidere definitivă), Crema Cafe & Lounge SRL – restaurant, Caransebeş (propunere de închidere temporară pe o perioadă cuprinsă între 6 şi 12 luni), ÎI Ştefan Mioara – magazin mixt, Topleţ, judeţul Caraş Severin (propunere de închidere temporară pe o perioadă de până la 6 luni), Compact Trust SRL – restaurant, Slatina Timiş, judeţul Caraş Severin (propunere de închidere temporară pe o perioadă de până la 6 luni) şi La Ceaunu Piatra Scrisă SRL – restaurant, Armeniş, judeţul Caraş Severin, (propunere de închidere temporară pe o perioadă de până la 6 luni).
Principalele abateri constatate sunt: utilizarea unor produse alimentare fără elemente de identificare, schimbarea stării termice a produselor alimentare, utilizarea unor produse alimentare cu data limită de consum depăşită, lipsa verificării metrologice a mijlocului de măsurare, condiţii igienico-sanitare precare, în blocul alimentar: paviment deteriorat, instalaţie electrică improvizată, depuneri de praf şi resturi alimentare în colţurile încăperilor, prize şi întrerupătoare neigienizate, chedere ale agregatelor frigorifice rupte şi neigienizate, mobilier uzat, prezenţa insectelor, ustensile neprofesionale (veselă din lemn), tavan şi pereţi neigienizaţi.
Printre nereguli se mai se află: depozitarea în frigider a unor paste fierte şi porţionate, contrar prevederilor legale, lipsa graficului de schimb al uleiului de prăjire, lipsa alergenilor individualizaţi în lista meniu, lipsa ingredientelor, aditivilor şi a menţiunii „Provine din produs congelat”, în lista meniu, depozitarea produselor direct pe paviment, lipsa preţului pe unitate de măsură, lipsa mijloacelor de protecţie împotriva insectelor, neafişarea serviciilor suplimentare în unităţile de cazare, inclusiv a tarifelor a orei de sfârşit a zilei de cazare, precum şi a altor informaţii relevante, lipsa regulamentelor de utilizare saună, a piscinei, a registrului de evidenţă a calităţii apei, etc.În urma verificărilor desfăşurate de echipele de control formate din comisari ANPC au fost constatate însă şi exemple de bune practici în servicii oferite turiştilor, în vacanţa de iarnă.
În acest sens, ANPC oferă câteva exemple de locaţii unde oferta către consumatori respectă întru totul prevederile legale, ceea ce demonstrează că „omul sfinţeşte locul”: Hotel Minerva, Băile Herculane, Pensiunea Sarah Celline Leon, Garână, judeţul Caraş Severin sau Crescătoriile de păstrăv, Băile Herculane.