BanatMedia
  • Acasă
  • Actualitate
  • Administrație
  • Social
  • Sănătate
  • Politică
  • Divertisment
No Result
View All Result
BanatMedia
  • Acasă
  • Actualitate
  • Administrație
  • Social
  • Sănătate
  • Politică
  • Divertisment
No Result
View All Result
BanatMedia
No Result
View All Result
Muzeul Banatului Muzeul Banatului Muzeul Banatului
Tribunalul Timiș are probleme cu personalul

Tribunalul Timiș are probleme cu personalul

banatmedia de banatmedia
22 iul. 2025
in Actualitate
0
Share on FacebookShare on Twitter

În contextul modificărilor legislative iminente și de natură să afecteze în mod substanțial situația deja dificilă pe care o traversează sistemul judiciar, Tribunalul Timiș atrage atenția asupra dificultăților majore cauzate de neajustarea schemelor de personal la volumul de activitate al instanțelor din județul Timiș.

Tribunalul Timiș informează opinia publică și autoritățile competente asupra unei situații critice cu care se confruntă instanțele din circumscripția județului Timiș – Tribunalul Timiș, Judecătoria Timișoara, Judecătoria Lugoj, Judecătoria Deta, Judecătoria Sânnicolau Mare și Judecătoria Făget – determinată de neajustarea schemelor de personal în raport cu creșterea constantă a volumului de activitate.

S-ar putea să-ți placă și:

3 zile de traversare spre Zrenjanin pe apă sau cu bicicletele

3 zile de traversare spre Zrenjanin pe apă sau cu bicicletele

25 iul. 2025
Timișoara: 40 de noi vehicule de transport în comun achiziționate cu finanțare europeană

Călătorii mai scumpe de la 1 august

25 iul. 2025

În perioada 2022-2024, volumul cauzelor aflate pe rol a crescut cu aproximativ 15% anual, atingând în anul 2024 cifra de 122.304 dosare, față de 90.176 dosare în 2022. Cu toate acestea, numărul posturilor de judecător și grefier a rămas neschimbat, respectiv 127 de judecători și 192 de grefieri la nivelul județului și nici aceste posturi nu sunt ocupate în integralitate.

Subdimensionarea schemelor de personal este, așadar, problema fundamentală care generează efecte în cascadă. Încărcătura medie rezultată, de aproape 1000 de dosare pe an pentru fiecare judecător și grefier, se traduce într-o presiune zilnică insuportabilă. Raportat la cele aproximativ 200 de zile lucrătoare, aceasta înseamnă o medie de cinci dosare pe zi, fiecare dosar necesitând o multitudine de operațiuni complexe: transpunerea riguroasă a datelor în sistem, emiterea și verificarea actelor de procedură, studiul aprofundat al legislației și probatoriului, conducerea ședințelor de judecată, deliberarea, motivarea în termen legal a hotărârilor și, în final, comunicarea acestora.

Această presiune a transformat munca suplimentară, efectuată atât în zilele lucrătoare, cât și în cele de repaus săptămânal, dintr-o excepție într-o regulă nescrisă, o condiție sine qua non pentru a evita colapsul administrativ și procedural. 

Consecințele acestei suprasolicitări cronice sunt deja vizibile și alarmante. Starea de sănătate a personalului se degradează accelerat, majoritatea colegilor confruntându-se cu afecțiuni devenite profesionale: spondiloze, scolioze, migrene, disfuncții vizuale și sindromul de epuizare profesională, cunoscut ca „burnout”.

Situația este deosebit de gravă în cadrulurmătoarelor instanțe:

Judecătoriei Sânnicolau Mare, care înregistrează o încărcătură anuală de 2.131 dosare/judecător și 1.154 dosare/grefier.

Judecătoriei Deta, unde încărcătura anuală pe judecător este de 2.124 dosare, iar pe grefier de 1.402 dosare. În plus, întreaga activitate arhivistică a acestei instanțe este gestionată de un singur post de grefier arhivar, responsabil cu un volum impresionant de aproximativ 7.000 de dosare anual.

Judecătoriei Timișoara, cea mai mare judecătorie din țară, unde în 2024 au fost gestionate 71.228 de dosare, cu o încărcătură anuală medie de 1.512 dosare/judecător și 1.287 dosare/grefier, în timp ce schema de personal a rămas neschimbată.

Posibile efecte negative ale acestei situații sistemice

În lipsa unor măsuri urgente, consecințele directe vor include:

– limitarea programului compartimentelor cu publicul;

– prelungirea termenelor de preluare fizică a documentelor;

– creșterea duratei soluționării proceselor;

– sistarea unor servicii considerate neesențiale, precum: scanarea documentelor din dosare, preluarea corespondenței în aceeași zi și serviciul de informare telefonică.

Recomandări pentru părți și participanții la proces

Tribunalul Timiș încurajează părțile și participanții la actul de justiție să utilizeze, pe cât posibil:

– mijloace alternative de soluționare a litigiilor, precum arbitrajul și medierea;

– comunicarea electronică prin platforma registratura.rejust.ro, în cazul litigiilor înregistrate pe rolul instanțelor;

– păstrarea unei copii a documentelor depuse la dosar, având în vedere riscul identificării cu întârziere a unor dosare în arhivele supraaglomerate.

Tribunalul Timiș își exprimă speranța că acest semnal de alarmă va fi recepționat cu responsabilitate și va conduce la identificarea de soluții pentru adaptarea schemelor de personal la realitățile curente ale activității judiciare.

Tags: grefierijudecătoripersonalTribunalul timis
banatmedia

banatmedia

Știri asemănătoare

3 zile de traversare spre Zrenjanin pe apă sau cu bicicletele

3 zile de traversare spre Zrenjanin pe apă sau cu bicicletele

de banatmedia
25 iul. 2025
0

Și în acest sfârșit de săptămână, pasionații de mișcare au ocazia să pedaleze sau să navigheze spre Serbia, de-a lungul...

Timișoara: 40 de noi vehicule de transport în comun achiziționate cu finanțare europeană

Călătorii mai scumpe de la 1 august

de banatmedia
25 iul. 2025
0

Începând cu 1 august 2025, tarifele pentru transportul public local vor fi supuse unei ajustări cu până la 25%, în...

CODRU Festival lansează programul CODRU Community Ambassadors

CODRU Festival lansează programul CODRU Community Ambassadors

de banatmedia
25 iul. 2025
0

CODRU Festival, cel mai mare eveniment regional care îmbină muzica, natura și implicarea socială, anunță lansarea programului CODRU Community Ambassadors,...

Călătorii din Timișoara vor circula cu autobuze noi

Modificare de traseu pentru linia 16, în perioada 28 iulie – 6 august

de banatmedia
25 iul. 2025
0

Societatea de Transport Public Timișoara informează că, în perioada 28 iulie 2025, ora 0700 – 6 august 2025, ora 1600,...

Știrea următoare
ITM TIMIȘ intensifică controalele împotriva muncii la negru înconstrucții – amenzi de peste 366.000 lei aplicate în luna iulie

ITM TIMIȘ intensifică controalele împotriva muncii la negru înconstrucții - amenzi de peste 366.000 lei aplicate în luna iulie

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Banat Media se impune ca un punct de referință pentru cei ce caută informații locale autentice și verificate.

  • Contactează-ne

© 2024 BanatMedia.ro

No Result
View All Result
  • Acasă
  • Actualitate
  • Administrație
  • Social
  • Sănătate
  • Politică
  • Divertisment

© 2024 BanatMedia.ro