Demersul permite evitarea oricărei interpretări eronate și continuarea activității la
Ghizela pentru încă 10 luni, scutind timișenii de creșterea costurilor cu salubritatea
Timișoara, 8 octombrie 2025
– Agenția pentru Protecția Mediului Timiș (APM) întârzie de peste 18 luni procedura de
revizuire a Autorizației Integrate de Mediu, demarată de RETIM din 31 ianuarie 2024.
Prima depunere a fost respinsă în 9 ianuarie 2025. RETIM a reluat procedura printr-o
documentație revizuită, în care a introdus și informația privitoare la volumul real
calculat al capacității de depozitare în Celula 2, în 7 aprilie 2025.
– În documentația de revizuire redepusă în 7 aprilie 2025, RETIM a introdus și informația
privitoare la volumul real al Celulei 2, de 1.233.854 mc, comunicat deja APM,
Consiliului Județean Timiș (CJ Timiș) și Gărzii Naționale de Mediu (GNM) Timiș, încă
din 20 martie 2025. Autoritățile nu au revenit cu o poziție față de acest volum,
1.233.854 mc, ceea ce a făcut RETIM să considere că acestea nu contestă cantitatea.
APM a respins-o în 17 septembrie 2025, iar RETIM a redepus documentația pe 24
septembrie 2025.
– RETIM precizează că o situație similară a existat și în cazul Celulei 1, în care
autorizația de mediu menționa un volum inițial de 623.000 mc, situația din teren
arătând o capacitate reală a Celulei 1 de peste 825.780 mc. Informația aceasta a fost
adusă la cunoștință autorităților CJ Timiș, APM și GNM încă din 2019.
– În perioada aprilie – octombrie 2025, RETIM a continuat comunicarea către autorități a
volumului real al Celulei 2, printr-o amplă corespondență, în vederea clarificării și
raportării gradului de umplere al Celulei 2, la volumul real de 1.233.854 mc, care la 17
septembrie 2025 era la 93,25%, ceea ce ar permite continuarea activității pentru o
perioadă de minim 10 luni.
– APM a respins, fără temei, solicitările RETIM susținute prin documentații elaborate de
societăți acreditate și autorizate, recunoscute de autoritățile în domeniu. Cea mai
recentă respingere, din 17 septembrie 2025, a fost cauzată de raportarea la un volum
înscris în Autorizația de mediu de 1.127.075 mc, volum nesusținut tehnic și fără să se
țină cont de numeroasele comunicări ale RETIM privind volumul Celulei 2 de 1.233.854
mc, care are la bază o documentație tehnică emisă de o societate recunoscută de
autoritatea contractantă, prin proiectele pe care CJ Timiș le are în derulare, de
exemplu Proiectul tehnic de construcție a Celulei 3 de la Ghizela.
– RETIM a redepus documentația de revizuire în data de 24 septembrie 2025,
documentație prin care a reluat prezentarea volumului real al Celulei 2 de 1.233.854
mc. RETIM subliniază că această cerere nu presupune extinderea suprafeței
depozitului și nu modifică fluxul de gestionare a deșeurilor, ci doar actualizează
capacitatea autorizată, conform măsurătorilor și expertizelor existente.
– Legea prevede că APM are și obligația de a reexamina și a actualiza Autorizația
Integrate de Mediu (AIM) oricând are cunoștință despre existența unor noi informații
care schimbă sau clarifică datele din actul de reglementare. Total independent de
procedura de revizuire a autorizației inițiată de RETIM, APM avea obligația să
actualizeze informația privind volumul real de depozitare de îndată ce RETIM a
comunicat volumul stabilit prin Proiectul de Închidere a Celulei 2, conform
documentației depuse pe 20 martie 2025.
– RETIM își dorește soluții corecte, nu costuri suplimentare pentru timișeni!
„Demersul nostru este unul tehnic, transparent și legal. Dacă această actualizare va fi
efectuată, județul Timiș va evita o cheltuială suplimentară semnificativă, iar cetățenii nu vor
fi afectați de costuri crescute într-un mod nejustificat. Este o abordare legală și logică,
bazată pe documente oficiale și pe date verificate”, a declarat Dan Pascu, Director General
RETIM.
RETIM solicită public Ministerului Mediului, prin Agenția Națională pentru Mediu și Arii
Protejate (ANPM), să urgenteze actualizarea AIM conform determinărilor din Proiectul de
Închidere a Celulei 2. Transportul deșeurilor din județului Timiș, aproximativ 200.000 tone
anual, către depozite din județele învecinate, urmată de returnarea aceleiași cantități în
viitor, nu numai că prezintă un risc de mediu, dar generează costuri suplimentare de peste
40.000.000 lei pe an. Aceste costuri vor fi suportate de fiecare cetățean și agent
economic din județul Timiș.
Societatea RETIM face un apel public pentru evitarea situației similare din anul 2008, când
Depozitul de Deșeuri de la Parța a fost închis și costurile cu salubritatea s-au dublat în
județul Timiș din cauza balotării, stocării deșeurilor și apoi transportului în alte județe.
RETIM își exprimă încrederea că autoritățile vor analiza cu celeritate documentația
redepusă și totodată solicitarea de actualizare a informației privind volumul pentru a lua o
decizie corectă în interesul comunității, cu menținerea stabilității serviciului de salubrizare
și evitarea unor costuri suplimentare pentru populație.
Prin acțiunile sale, RETIM demonstrează că gestionează depozitul Ghizela cu
responsabilitate, transparență și în deplină conformitate cu legea, fără niciun risc real de
mediu.