Într-o atmosferă prietenoasă și emoționantă s-a lansat ieri cartea „Dacă ai putea să ne vizitezi, Micule Prinț”, un volum colectiv scris de elevii Școlii Gimnaziale „Nicolae Groza” din comuna Fibiș, județul Timiș.
Evenimentul s-a desfășurat în prezența autorilor – copiii care au participat la proiectul de scriere creativă organizat de Asociația Culturală pentru Educație prin Artă (ACEA) – care au citit în fața membrilor comunității locale propriile texte și au trăit experiența de a fi autori, marcând un moment special pentru promovarea culturii și educației prin artă în zonele rurale.
Începând din primăvara acestui an, elevii din Fibiș au luat parte la o serie de ateliere de scriere creativă organizate de ACEA și susținute de scriitoarea Ana Maria Sandu. Proiectul, intitulat „Și încălecai pe-un lemn la bine să vă îndemn” a avut drept scop promovarea lecturii și facilitarea accesului la cultura scrisă în zonele mai puțin favorizate.
Atelierele le-au oferit copiilor oportunitatea de a explora atât texte clasice, precum „Micul Prinț” de Antoine de Saint-Exupéry, „Bătrânul și marea” de Ernest Hemingway, cât și lucrări contemporane, cum ar fi „Elice” de Simona Popescu și „Vacanță în Portocalia” de Ana Maria Sandu. Astfel, elevii au descoperit frumusețea literaturii și au fost încurajați să creeze propriile lor povești, inspirate din realitatea contemporană, dar și dintr-un univers personal, plin de imaginație și sensibilitate.
„Dacă ai putea să ne vizitezi, Micule Prinț” este rezultatul acestor ateliere și reprezintă o colecție de texte sincere și creative despre felul în care copiii percep lumea din jurul lor. Coordonată de Ana Maria Sandu și ilustrată de Irina Mocanu, cartea reflectă gândurile, visurile și curiozitățile micilor autori, oferindu-ne o privire autentică asupra lumii lor.
Eugen Matei Lumezianu, președintele ACEA, a subliniat importanța acestui proiect în contextul statisticilor din România: „Nevoia unui proiect de scriere creativă vine din datele îngrijorătoare privind analfabetismul funcțional din rândul elevilor din România. Studiile PISA au arătat că aproape 40% dintre adolescenți au dificultăți nu doar în a citi, ci în a înțelege cu adevărat un text. Prin aceste ateliere, nu ne dorim doar să le oferim copiilor tehnici de scriere, ci să-i ajutăm să descopere cum să se conecteze cu un text și să-l înțeleagă în profunzime. Acest proiect încearcă să le arate că lectura poate fi captivantă, un drum spre cunoaștere și creativitate.”
Proiectul a avut o importanță specială pentru elevii din Fibiș, mulți dintre ei intrând pentru prima dată în contact cu literatura actuală și descoperind că scrisul poate deveni o formă de exprimare. Autorii volumului sunt: Georgiana Banenschi, Carla Babătă, Alessia Brumar, Bianca Buteanu, Antonia Cotuțiu, David Dan, Daria Doiciar, Ștefania Doiciar, Georgiana Cristina Govor, Dean Giurgiuca, Maia Grăjdeanu, Maya Farcaș, Ana Formagiu, Salomea Hoza, Alexandru Hoza, Nicolas Husar, Denis Lazăr, Raul Lupșescu, Adrian Lupșescu, Rebeca Macuc, Beniamin Maxim, Maria Maxim, Maia Mich, Andreea Neșcu, Andrei Oana, David Pașca, Sebastian Popa, Alecsandra Prahanca, Denisa Țîrleac.
Volumul a fost realizată în parteneriat cu Fundația Culturală „Camil Petrescu”, aceasta fiind prima apariție dintr-o nouă serie editorială pentru copii, povesThalia, prin care fundația își propune să creeze o platformă de promovare a tinerilor autori. Proiectul a fost posibil și datorită colaborării cu Asociația Piticii Monei, partenerul local al proiectului.
Proiectul este co-finanțat de AFCN – Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.