Proiectul organizării și funcționării rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar de stat și particular de pe raza Municipiului Timișoara, pentru anul școlar 2024-2025 a fost avizat de Inspectoratul Școlar Județean Timiș. Acesta a fost publicat în vederea aprobării în plenul Consiliului Local. Modificările sunt de ordin administrativ și vin în urma aprobării noii Legi a învățământului preuniversitar.
Concret, pentru Municipiul Timișoara, noile prevederi legislative determină fuzionarea prin absorbție a unor unități de învățământ. Școala Gimnazială „Dimitrie Leonida” va fi preluată de către Școala Gimnazială nr. 19 „Avram Iancu” și Școala Gimnazială „Rudolf Walter” va fi preluată de Liceul Teoretic „William Shakespeare”. Elevii nu vor fi mutați, ci vor învăța în aceleași spații.
„Este vorba de o reorganizare administrativă, iar elevii școlilor vizate vor învăța în aceleași spații ca până acum. La Timișoara ne dorim o educație de calitate și de aceea am purtat un dialog constant, atât cu Inspectoratul Școlar, cât și cu directorii școlilor vizate. Noua lege ne cere foarte clar să nu avem unități școlare cu personalitate juridică cu mai puțin de 300 de copii. Suntem parteneri în acest proces și facem tot ce putem ca să ne asigurăm că elevii și părinții nu vor fi afectați negativ de tranziție”, anunță primarul Dominic Fritz.
Schimbările legislative aduse de noua Lege privind învățământul preuniversitar (Legea nr. 198/2023) au determinat reorganizarea unor unități de învățământ pentru anul școlar 2024-2025. Legislația anterioară (Legea nr. 1/2011) era mai flexibilă și permitea organizarea de unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, pe baza criteriului nevoilor locale, chiar dacă nu îndeplineau cerința numărului minim de 300 de elevi. Noua lege elimină criteriul nevoilor locale care permitea în mod explicit înființarea unei instituții de învățământ cu personalitate juridică în funcție de contextul și de cererea locală.
În baza procedurii aprobate prin lege, primăriile sunt responsabile pentru a face o propunere de reorganizare. Aceasta trebuie avizată de inspectoratele școlare județene și, în final, aprobată prin hotărâre de consiliu local.